Guvernul a definitivat forma noii taxe auto, aplicată sub forma timbrului de mediu, cu o formulă de calcul diferită, care duce la o majorare în medie de aproximativ 10% a sumei de plată pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3 şi o micşorare cuprinsă între 60% şi 90% pentru maşinile Euro 2, Euro 1 şi non-euro.
Potrivit noii formule de calcul, suma de plată se va majora cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 şi cu 90% pentru non-euro.
Cuantumul taxei pentru maşinile non-euro, Euro 1 şi Euro 2, cu tehnologii mai învechite, va fi totuşi mai mic decât cel actual. Taxa va rămâne la aceleaşi cote pentru maşini Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, maşini hibride şi electrice, nu va fi achitat nimic.
Totodată, pentru maşinile tip Euro 3, Euro 2 şi non-euro, taxa se micşorează de la 1.830 euro la 1.657 euro la maşini precum VW Passat 1896 cmc, 154 CO2, Euro 3 din 2004, de la 1.593 euro la 684 euro pentru Dacia Super Nova 1475 cmc, Euro 2 din 2001 şi de la 3.321 euro la 363 euro pentru Dacia 1397 cmc, non-euro din 1990.
În cazul maşinilor înmatriculate înainte de anul 2007, Guvernul a ajuns la concluzia că o scutire exclusiv pentru aceste maşini nu se poate realiza, fiindcă ar duce la discriminare, astfel că soluţia pentru care s-a optat este recalcularea cotelor pentru maşinile vechi, în funcţie de perioada de viaţă, astfel încât suma de plată să se micşoreze.
Pentru maşinile scoase din România şi înmatriculate în alte ţări, se restituie o parte din taxa achitată, ca parte reziduală a acesteia (calculată în funcţie de perioada de folosire).
În cazul proprietarilor de maşini care au dat statul în judecată pentru restituirea taxei încasate ilegal, dacă acestora li s-a restituit contravaloarea taxei, dar şi a celor care au înmatriculat autoturismele fără plătirea taxei, noul timbru va fi achitat la prima vânzare a maşinii.
Modificările sunt argumentate de Guvern prin faptul că actuala formulă avea valori disproporţionat de mari pentru anumite zone de poluare, care nu ţineau cont de puterea de cumpărare a românilor, conţinea în calculul său, în afară de emisia de CO2, şi capacitatea cilindrică era discriminatorie şi atragea ameninţări cu infringementul din partea UE.